1. Morganit – wszystko o tym kamieniu szlachetnym
  2. Rodowanie – wszystko o rodowaniu biżuterii
  3. Kamień szlachetny a kamień ozdobny – czym się różnią?
  4. Srebro palladowe – jak powstaje i co je wyróżnia?
  5. Platyna – sekrety drogocennego kruszcu
  6. Tytan – wszystko o tym metalu szlachetnym
  7. Rocznice ślubu – jak nazywamy poszczególne gody?
  8. Sploty łańcuszków – rodzaje, nazwy i charakterystyka
  9. Kamień z Tanzanii, czyli wszystko o tanzanicie
  10. Jak odróżnić złoto od tombaku?
  11. Jak rozplątać łańcuszek ze złota lub srebra?
  12. Szmaragd – zielony, niezwykły kamień szlachetny
  13. Szafir – wszystko, co chciałeś wiedzieć o tym kamieniu
  14. Opal – tęczowy i szczęśliwy kamień
  15. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o rubinie
  16. Największe diamenty na świecie
  17. Jubilerstwo na świecie – który kraj słynie z czego?
  18. Krótka historia złota – dlaczego tak kochamy ten kruszec?
  19. Jak dobrać rozmiar pierścionka bez wizyty u jubilera?
  20. Biżuteria – sprawdzony prezent na rocznicę ślubu
  21. Najsławniejsze obrączki ślubne świata
  22. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o BURSZTYNIE
  23. 5 najsławniejszych pierścionków zaręczynowych świata
  24. Jak czyścić i pielęgnować złotą biżuterię?
  25. Jak czyścić i pielęgnować srebrną biżuterię?
  26. Pallad w biżuterii – czym się cechuje
  27. Czym różni się diament od brylantu?
  28. Jak powstaje biżuteria? – Odlew na wosk tracony
  29. Złoty pierścionek alegoryczny – opowieść zaklęta w złocie
  30. Pierścionek zaręczynowy z brylantem – diament a brylant
  31. Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii czy zwykły złotnik?
  32. Etyczne złoto jako symbol uczciwości
  33. Pierścionek zaręczynowy z diamentem
  34. Choker królowej Pu-Abi
  35. Pierścionek East-West
  36. Złota pszczoła
  37. Naszyjniki Królowej Pu-Abi
  38. Próby złota czyli tzw. cechy probiercze – wszystko o próbach złota.
  39. Bursztynowy niedźwiedź – amulet z epoki brązu
  40. Pierścionek zaręczynowy „Toi et Moi”
  41. Na którym palcu lub której ręce nosi się pierścionek zaręczynowy przed ślubem?
  42. Amulety św.Eligiusza
  43. Blog Biżuteria Lisiewski Georges Braque „Metamorfozy”
  44. Koraliki i paciorki z Neolitu
  45. Pierścionek z podkową
  46. Skarb z Eginy
  47. Pierścionek zaręczynowy
  48. Drogocenny akrostych – pierścionek regard
  49. Technika odlewu – metoda traconego wosku
  50. Złoto Afryki
  51. Złotnik czy jubiler?
  52. Amulet czy talizman?
  53. Bursztynowy statek
  54. Na dobry początek – Biżuteria

Tworzenie biżuterii metodą odlewu na wosk tracony

Odlew  na wosk tracony jest od dawna szeroko stosowany na kontynencie afrykańskim. Trudno jest ustalić, w jaki sposób metoda została opracowana lub wprowadzona w tym regionie.  Wiadomo jednak, że złotnicy z Afryki Zachodniej odlewali złotą biżuterię tą metodą już kilkaset lat przed przybyciem pierwszych odkrywców portugalskich w 1484 roku. Tworzenie biżuterii tą techniką wymaga perfekcyjnego opanowania wielu umiejętności. Trzeba znać własności ceramiki, metali, oraz dokładnej kontroli zmian temperatury, aby zapobiec niepożądanym pęknięciom lub innym uszkodzeniom albo glinianej formy, albo metalowej rzeźby podczas procesu odlewania. Niektóre z najwcześniejszych i najdoskonalszych odlewów znalezionych w Afryce pochodzą z X wieku.

złoty naszyjnik afrykański,odlew na wosk tracony, XIX w. lud Akan

Złoty naszyjnik, Akan, Afryka XIX w. odlew na wosk tracony

Powstawanie biżuterii – krok po kroku

Tworzenie biżuterii metodą odlewu na wosk tracony, w początkowej fazie wykonania modelu zależy od właściwości wosku pszczelego, który musi być wystarczająco miękki, aby rzeźbić drobne szczegóły, ale wystarczająco twardy, aby zachować swój kształt. Po wyrzeźbieniu modelu woskowego i dodaniu kanałów wlewowych na model nakładane są warstwy prawie płynnej gliny wymieszanej z węglem drzewnym. Każda następna warstwa jest nakładana po przeschnięciu poprzedniej. Pierwsze warstwy są najdrobniejsze w swej strukturze, bo muszą wiernie oddać gładkość szczegółów woskowego modelu. Po przeschnięciu nakłada się kolejną warstwę gliny, bez węgla drzewnego, ale wymieszanej z włóknami palmowymi. Mieszanka gliny z włóknami tworzy jednolitą masę, która jest bardziej odporna na pęknięcia. Z tej samej mieszanki gliny jest zrobiony tygiel w kształcie doniczki. a który zostanie wypełniony metalem przeznaczonym do odlewu. Po przeschnięciu obie gliniane części, ta z woskowym modelem i ta z metalem są łączone razem warstwą gliny. Potem schną powoli, bo gdyby mokre zostały włożone do paleniska na pewno by popękały.

Naszyjnik ze złota,odlew na wosk tracony, Afryka XIX wiek

Złoty naszyjnik, Akan, Afryka XIX w.

Złoty naszyjnik, pierścionki, kolczyki… metoda uniwersalna?

Gliniane „gruszki” układane są w przygotowanym palenisku tak, by część zawierająca metal była na dole, a ta z modelem u góry. Palenisko ma w dolnej części otwory dostarczające powietrze, a opalane jest węglem drzewnym. Rola węgla drzewnego jest w całym procesie bardzo ważna – pochłania nadmiar tlenu w procesie spalania. A to w znacznym stopniu ogranicza utlenianie się metalu. W wyniku wysokiej temperatury model woskowy topi się, a wosk jest wchłaniany w ścianki formy, a na jego miejscu powstaje pusta przestrzeń. Po dłuższym czasie metal w dolnej części gruszki topi się i teraz wystarczy obrócić gruszkę do góry nogami by roztopiony metal wpłynął kanałami wlewowymi na miejsce wosku. Teraz trzeba tylko poczekać aby wszystko wystygło, delikatnie rozbić formy i odlewy gotowe. Zdjęcia ilustrujące cały proces można obejrzeć tutaj. Na zdjęciach pokazano odlewanie wyrobów z mosiądzu, ale to nie ma znaczenia, ponieważ złoto odlewa się dokładnie tak samo

Naszyjnik ze złota,odlew na wosk tracony, plemię Ashanti, Afryka

Złoty naszyjnik afrykański z plemienia Ashanti

Banner Content

1 Comment

Mateusz Kamiński 2018-05-23 at 14:56

Piękna biżuteria, niesamowicie klimatyczna! 🙂

Leave a Comment