1. Morganit – wszystko o tym kamieniu szlachetnym
  2. Rodowanie – wszystko o rodowaniu biżuterii
  3. Kamień szlachetny a kamień ozdobny – czym się różnią?
  4. Srebro palladowe – jak powstaje i co je wyróżnia?
  5. Platyna – sekrety drogocennego kruszcu
  6. Tytan – wszystko o tym metalu szlachetnym
  7. Rocznice ślubu – jak nazywamy poszczególne gody?
  8. Sploty łańcuszków – rodzaje, nazwy i charakterystyka
  9. Kamień z Tanzanii, czyli wszystko o tanzanicie
  10. Jak odróżnić złoto od tombaku?
  11. Jak rozplątać łańcuszek ze złota lub srebra?
  12. Szmaragd – zielony, niezwykły kamień szlachetny
  13. Szafir – wszystko, co chciałeś wiedzieć o tym kamieniu
  14. Opal – tęczowy i szczęśliwy kamień
  15. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o rubinie
  16. Największe diamenty na świecie
  17. Jubilerstwo na świecie – który kraj słynie z czego?
  18. Krótka historia złota – dlaczego tak kochamy ten kruszec?
  19. Jak dobrać rozmiar pierścionka bez wizyty u jubilera?
  20. Biżuteria – sprawdzony prezent na rocznicę ślubu
  21. Najsławniejsze obrączki ślubne świata
  22. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o BURSZTYNIE
  23. 5 najsławniejszych pierścionków zaręczynowych świata
  24. Jak czyścić i pielęgnować złotą biżuterię?
  25. Jak czyścić i pielęgnować srebrną biżuterię?
  26. Pallad w biżuterii – czym się cechuje
  27. Czym różni się diament od brylantu?
  28. Jak powstaje biżuteria? – Odlew na wosk tracony
  29. Złoty pierścionek alegoryczny – opowieść zaklęta w złocie
  30. Pierścionek zaręczynowy z brylantem – diament a brylant
  31. Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii czy zwykły złotnik?
  32. Etyczne złoto jako symbol uczciwości
  33. Pierścionek zaręczynowy z diamentem
  34. Choker królowej Pu-Abi
  35. Pierścionek East-West
  36. Złota pszczoła
  37. Naszyjniki Królowej Pu-Abi
  38. Próby złota czyli tzw. cechy probiercze – wszystko o próbach złota.
  39. Bursztynowy niedźwiedź – amulet z epoki brązu
  40. Pierścionek zaręczynowy „Toi et Moi”
  41. Na którym palcu lub której ręce nosi się pierścionek zaręczynowy przed ślubem?
  42. Amulety św.Eligiusza
  43. Blog Biżuteria Lisiewski Georges Braque „Metamorfozy”
  44. Koraliki i paciorki z Neolitu
  45. Pierścionek z podkową
  46. Skarb z Eginy
  47. Pierścionek zaręczynowy
  48. Drogocenny akrostych – pierścionek regard
  49. Technika odlewu – metoda traconego wosku
  50. Złoto Afryki
  51. Złotnik czy jubiler?
  52. Amulet czy talizman?
  53. Bursztynowy statek
  54. Na dobry początek – Biżuteria
Erazm Kamyn - Wzorniki czyli pierwsze projekty biżuterii

Erazm Kamyn – Wzorniki. strona tytułowa

Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii

Erazm Kamyn żył w renesansowym Poznaniu, w latach 1525 – 1590. Urodził się w rodzinie złotniczej i jak nie trudno się domyślić też został złotnikiem. Poza złotnictwem zajmował się wydawaniem książek i rytownictwem. Miał jeszcze jeden dar – umiał rysować. Dziś nazywalibyśmy go projektantem biżuterii.

Erazm Kamyn- pierwsze projekty biżuterii

Erazm Kamyn- wzorniki renesansowe, pierwsze projekty biżuterii?

Projekt biżuterii i jego realizacja

Proces powstawania każdego przedmiotu rozpoczyna się zawsze od pomysłu, który najłatwiej zapisać w postaci rysunku I taki rysunek nazywa się projektem. Rzemieślnik, nawet najbieglejszy w swej profesji nie zawsze jest dobrym projektantem. Zna swoje rzemiosło doskonale, ale może mieć problemy czy trudności z samodzielnym narysowaniem własnego pomysłu. A nawet może tego pomysłu wcale nie mieć, przecież nikt nie wymaga od dobrego pianisty by był także kompozytorem.

I tu z pomocą przychodzili artyści projektanci, którzy rysowali „wzorniki”, z których korzystali rzemieślnicy. Wzorniki były różne, jedne bardziej szczegółowe i dotyczyły tylko złotnictwa, inne zaś bardziej były ogólne, ilustrowały tzw. ducha epoki czyli modę tamtych lat. I te wzorniki mogły służyć złotnikom, kamieniarzom, stolarzom czy dekoratorom wnętrz.
Dzisiejsi projektanci pracują zupełnie tak samo jak w dawnych wiekach, najpierw rysują bo na początku jest rysunek. Do projektowania biżuterii będę jeszcze często wracał.

Erazm Kamyn złotnik i projektant biżuterii, jego wzorniki

Erazm Kamyn – wzorniki renesansowe 3

Standaryzacja jakości

Popyt na wzorniki znacząco wzrósł pod koniec Średniowiecza a pełnię rozwoju osiągnął w Renesansie. Jest to oczywiste, bo wiąże się ściśle z rozwojem miast, wzrostem znaczenia i bogacenia się mieszczaństwa co z kolei powodowało rozwój rzemiosła. Tu może paść zarzut, że rzemiosło nie było twórcze i polegało na tym, że wielu rzemieślników powielało ten sam projekt. Takie rozumowanie jest błędne, bo nawet gdyby chcieli tak zrobić to by im się nie udało. Poza tym byli mistrzowie, tacy jak Erazm, którym wzorniki nie były potrzebne. Dzięki wzornikom nawet mniej lotny mistrz robił dobrą pracę.

Erazm Kamyn - wzorniki renesansowe 2

Erazm Kamyn – wzorniki renesansowe 2

Erazm Kamyn był wybitnym rytownikiem, a także był człowiekiem o wysokiej pozycji społecznej. Przez wiele lat był Starszym Cechu Złotników, piastował też urzędy miejskie a klientami jego pracowni byli najprzedniejsi obywatele renesansowego Poznania. Bardzo niewiele dzieł Erazma Kamyna zachowało się do dziś. O zabytkach złotniczych nie ma co marzyć, może istnieja gdzieś w archiwach dokumenty z odciskami pieczęci miejskich rytych przez mistrza Kamyna. Zachowały się jego publikacje z wzornikami , ale niestety nie są one w Polsce. Mamy jednak dzieło wyjatkowe, swiadczące o talencie graficznym mistrza Erazma. Chodzi o „Księgę Herbów” w której herby są namalowane własnoręcznie przez Erazma Kamyna. Jest także znana pod tytułem „Klejnoty Długoszowe” a można ją obejrzeć w Cyfrowym Muzeum Narodowym.

Erazm Kamyn - "Klejnoty Długoszowe" , Muzeum Narodowe, Warszawa

Erazm Kamyn – „Klejnoty Długoszowe” , Muzeum Narodowe, Warszawa

 

Banner Content