1. Morganit – wszystko o tym kamieniu szlachetnym
  2. Rodowanie – wszystko o rodowaniu biżuterii
  3. Kamień szlachetny a kamień ozdobny – czym się różnią?
  4. Srebro palladowe – jak powstaje i co je wyróżnia?
  5. Platyna – sekrety drogocennego kruszcu
  6. Tytan – wszystko o tym metalu szlachetnym
  7. Rocznice ślubu – jak nazywamy poszczególne gody?
  8. Sploty łańcuszków – rodzaje, nazwy i charakterystyka
  9. Kamień z Tanzanii, czyli wszystko o tanzanicie
  10. Jak odróżnić złoto od tombaku?
  11. Jak rozplątać łańcuszek ze złota lub srebra?
  12. Szmaragd – zielony, niezwykły kamień szlachetny
  13. Szafir – wszystko, co chciałeś wiedzieć o tym kamieniu
  14. Opal – tęczowy i szczęśliwy kamień
  15. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o rubinie
  16. Największe diamenty na świecie
  17. Jubilerstwo na świecie – który kraj słynie z czego?
  18. Krótka historia złota – dlaczego tak kochamy ten kruszec?
  19. Jak dobrać rozmiar pierścionka bez wizyty u jubilera?
  20. Biżuteria – sprawdzony prezent na rocznicę ślubu
  21. Najsławniejsze obrączki ślubne świata
  22. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o BURSZTYNIE
  23. 5 najsławniejszych pierścionków zaręczynowych świata
  24. Jak czyścić i pielęgnować złotą biżuterię?
  25. Jak czyścić i pielęgnować srebrną biżuterię?
  26. Pallad w biżuterii – czym się cechuje
  27. Czym różni się diament od brylantu?
  28. Jak powstaje biżuteria? – Odlew na wosk tracony
  29. Złoty pierścionek alegoryczny – opowieść zaklęta w złocie
  30. Pierścionek zaręczynowy z brylantem – diament a brylant
  31. Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii czy zwykły złotnik?
  32. Etyczne złoto jako symbol uczciwości
  33. Pierścionek zaręczynowy z diamentem
  34. Choker królowej Pu-Abi
  35. Pierścionek East-West
  36. Złota pszczoła
  37. Naszyjniki Królowej Pu-Abi
  38. Próby złota czyli tzw. cechy probiercze – wszystko o próbach złota.
  39. Bursztynowy niedźwiedź – amulet z epoki brązu
  40. Pierścionek zaręczynowy „Toi et Moi”
  41. Na którym palcu lub której ręce nosi się pierścionek zaręczynowy przed ślubem?
  42. Amulety św.Eligiusza
  43. Blog Biżuteria Lisiewski Georges Braque „Metamorfozy”
  44. Koraliki i paciorki z Neolitu
  45. Pierścionek z podkową
  46. Skarb z Eginy
  47. Pierścionek zaręczynowy
  48. Drogocenny akrostych – pierścionek regard
  49. Technika odlewu – metoda traconego wosku
  50. Złoto Afryki
  51. Złotnik czy jubiler?
  52. Amulet czy talizman?
  53. Bursztynowy statek
  54. Na dobry początek – Biżuteria

Jak łatwo odróżnić złoto od tombaku?

 

Posiadanie złota jest ponadczasowo dobrą inwestycją, gdyż w przeciwieństwie do walut krajowych, jego wartość jest niezmiennie wysoka inie tak czuła na zmiany rynkowe. Dlatego też złoto, obecne w wielu dziedzinach życia staje się przedmiotem nieuczciwych praktyk, mających na celu zawyżenie wartości przedmiotów, które ze złota wykonane nie są – chodzi oczywiście o łatwy i szybki zysk. Czy biżuteria, przechowywana z pokolenia na pokolenie, złote elementy zastawy stołowej lub monety kolekcjonerskie rzeczywiście wykonane są ze złota? A może stanowią przedmiot sfałszowany, który wykonano z innego materiału? Warto pamiętać, iż złoto, jako metal bardzo plastyczny zazwyczaj jest zmieszane z innymi metalami, a jego zawartość w biżuterii (w zależności od próby złota) może być różna. Domieszki lub zupełny brak złota w składzie mogą określić gołym okiem jubilerzy lub złotnicy, którzy dzięki praktyce w zawodzie nauczyli się rozpoznawać złote przedmioty. Jednak jak możemy zrobić to sami? Jak rozpoznać czy w ogóle mamy do czynienia ze złotem, a nie z … tombakiem? Tombak to stop metali, który na pierwszy rzut oka bardzo przypomina złoto. Jubiler nie pozwoli sobie na pomyłkę jednak osoba bez doświadczenia, w pośpiechu, przy słabym oświetleniu łatwo może stać się ofiarą nieuczciwego handlu, zwłaszcza za granicą.

Czym jest tombak i jak go unikać?

Tombak jest splotem miedzi i cynku. Dzięki dużej zawartości miedzi, bo ponad 80 procentowej, tombak zyskuje barwę niezwykle zbliżoną do barwy prawdziwego złota. Kolor tombaku sprawia, że sprzedawcy, oferujący niebywałą okazję na zakup złota często posługują się wyrobami z tombaku, który przypomina złoto kolorystyką, jednak nie posiada praktycznie żadnej wartości materialnej. Aby uniknąć ryzyka zakupu podróbki złotej biżuterii lub innych akcesoriów, należy unikać spotkanych przypadkowo sprzedawców, oferujących „złoto” w dobrej cenie, dotyczy to również miejscowych, sprzedających turystom biżuterię w Egipcie, Turcji, a nawet w polskich kurortach. Złoto należy wybierać wśród sprawdzonej oferty uznanych jubilerów lub sklepów internetowych, wyróżniających się znakomitymi opiniami – upewniając się, że biżuteria posiada stosowne certyfikaty.

 

Tombak a złoto - jak je rozróżnić?

Źródło: Komenda Powiatowa Policji w Ełku

Sposoby na odróżnienie złota od tombaku

Wśród sposobów, dzięki którym samodzielnie można odróżnić złoto od tombaku przede wszystkim powinno być sprawdzenie oznaczenia próbą, występujące w formie graweru (wybicia) w niewidocznym miejscu. To pierwszy i podstawowy test, choć nie wyklucza dobrych podróbek, jako iż fałszerze niekiedy wybijają próbę i na tombaku – jednak jej brak to już potwierdzenie, że powinniśmy się wycofać. Złote wyroby powinny posiadać oznaczenie, jeżeli pojawiają się wątpliwości co do ich poprawności i interpretacji, z pomocą może przyjść strona Polskiego Urzędu Miar, na której podane są niezbędne informacje.

Złoto, jako materiał diamagnetyczny nie reaguje na magnes. Jeżeli przyłoży się złoto do magnesu, próby 24 karatowe oraz wyższe nie wykażą ruchu. Gęstość złota jest równa 19,3/m³. Aby przekonać się, czy materiał jest zlotem, można posiłkować się metodą Archimedesa na ustalenie gęstości kruszca poprzez obliczenie jej dzięki ilości wypartej ze szklanki wody po zanurzeniu w niej przedmiotu.

Tombak można także poznać wizualnie. Analiza organoleptyczna również może przynieść efekt. Jeżeli przedmiot posiada ślady uszkodzeń mechanicznych, spod otarć prześwituje inny kolor lub uszkodzenia wskazują na „miękkość” materiału – nie będzie to złoto.

Tombak, w kontakcie z potem wydziela siny, niebieskawy nalot. Biżuteria z tombaku noszona na przykład na palcu, sprawi że po jakimś czasie palec w obrębie obrączki zrobi się siny i niebieskawy. Dochodzi tu do reakcji tego metalu z potem wydzielanym przez skórę człowieka. Taką biżuterię można także poddać próbie kwasowej – jest ona jednak trudna do wykonania w warunkach domowych, dlatego warto zlecić ją profesjonalistom.

Złoto nie przebarwia się, a biżuteria z niego wykonana jest twarda, nie wyciera się, nie wgniata i zawsze ma wybitą próbę. Jednak jeśli mamy wątpliwości co do jego legalności – wykorzystajmy powyższe domowe sposoby lub zgłośmy się do jubilera, który będzie w stanie udzielić nam informacji w zasadzie od ręki.

Banner Content
Tags: ,