1. Morganit – wszystko o tym kamieniu szlachetnym
  2. Rodowanie – wszystko o rodowaniu biżuterii
  3. Kamień szlachetny a kamień ozdobny – czym się różnią?
  4. Srebro palladowe – jak powstaje i co je wyróżnia?
  5. Platyna – sekrety drogocennego kruszcu
  6. Tytan – wszystko o tym metalu szlachetnym
  7. Rocznice ślubu – jak nazywamy poszczególne gody?
  8. Sploty łańcuszków – rodzaje, nazwy i charakterystyka
  9. Kamień z Tanzanii, czyli wszystko o tanzanicie
  10. Jak odróżnić złoto od tombaku?
  11. Jak rozplątać łańcuszek ze złota lub srebra?
  12. Szmaragd – zielony, niezwykły kamień szlachetny
  13. Szafir – wszystko, co chciałeś wiedzieć o tym kamieniu
  14. Opal – tęczowy i szczęśliwy kamień
  15. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o rubinie
  16. Największe diamenty na świecie
  17. Jubilerstwo na świecie – który kraj słynie z czego?
  18. Krótka historia złota – dlaczego tak kochamy ten kruszec?
  19. Jak dobrać rozmiar pierścionka bez wizyty u jubilera?
  20. Biżuteria – sprawdzony prezent na rocznicę ślubu
  21. Najsławniejsze obrączki ślubne świata
  22. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o BURSZTYNIE
  23. 5 najsławniejszych pierścionków zaręczynowych świata
  24. Jak czyścić i pielęgnować złotą biżuterię?
  25. Jak czyścić i pielęgnować srebrną biżuterię?
  26. Pallad w biżuterii – czym się cechuje
  27. Czym różni się diament od brylantu?
  28. Jak powstaje biżuteria? – Odlew na wosk tracony
  29. Złoty pierścionek alegoryczny – opowieść zaklęta w złocie
  30. Pierścionek zaręczynowy z brylantem – diament a brylant
  31. Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii czy zwykły złotnik?
  32. Etyczne złoto jako symbol uczciwości
  33. Pierścionek zaręczynowy z diamentem
  34. Choker królowej Pu-Abi
  35. Pierścionek East-West
  36. Złota pszczoła
  37. Naszyjniki Królowej Pu-Abi
  38. Próby złota czyli tzw. cechy probiercze – wszystko o próbach złota.
  39. Bursztynowy niedźwiedź – amulet z epoki brązu
  40. Pierścionek zaręczynowy „Toi et Moi”
  41. Na którym palcu lub której ręce nosi się pierścionek zaręczynowy przed ślubem?
  42. Amulety św.Eligiusza
  43. Blog Biżuteria Lisiewski Georges Braque „Metamorfozy”
  44. Koraliki i paciorki z Neolitu
  45. Pierścionek z podkową
  46. Skarb z Eginy
  47. Pierścionek zaręczynowy
  48. Drogocenny akrostych – pierścionek regard
  49. Technika odlewu – metoda traconego wosku
  50. Złoto Afryki
  51. Złotnik czy jubiler?
  52. Amulet czy talizman?
  53. Bursztynowy statek
  54. Na dobry początek – Biżuteria
Biżuteria sumeryjskiej królowej Pu-Abi, złoto, lapis lazuli, karneol. Museum of the University of Pennsylvania

Biżuteria sumeryjskiej królowej Pu-Abi, złoto, lapis lazuli, karneol. Museum of the University of Pennsylvania

Choker królowej Pu-Abi

Choker królowej Pu-Abi jest obecnie najstarszym znalezionym tego typu naszyjnikiem na świecie. Pochodzi z grobowca sumeryjskiej królowej Pu-Abi odnalezionego w mieście Ur. Znalezisko jest datowane na 2600 lat p.n.e.

Choker to odmiana naszyjnika noszonego wysoko na szyii. Jest bardzo krótki, ciasno przylega i nie opada na ramiona. Stąd też wywodzi się jego nazwa, którą można przetłumaczyć na polski jako „dławik” albo „dusik”. W Polsce często jest mylony z naszyjnikiem obrożą. Obroża jest z jednego kawałka metalu i wywodzi się z naszyjników niewolników w starożytnym Rzymie. Ale o tym następnym razem. Jakie są zalety takiego naszyjnika? Przede wszystkim jest widoczny. Nie opada na ramiona, nie schowa się pod ubraniem czy pod innymi naszyjnikami. W prostej wersji choker może mieć tylko jeden element centralny noszony na sznurku, wstążce czy rzemyku.

 

Choker królowej Pu-Abi, złoto i lapis lazuli, Museum of the University of Pennsylvania

Choker królowej Pu-Abi, złoto i lapis lazuli, Museum of the University of Pennsylvania

Najstarszy zawód świata

Tak, złotnictwo to najstarszy zawód świata. Pan Bóg stworzył świat, a już w następnym tygodniu po stworzeniu świata złotnicy stworzyli klejnoty. Jest w tym twierdzeniu nuta żartu, ale zaraz wytłumaczę o co mi chodzi. Patrząc na cały naszyjnik możemy odnieść wrażenie, że był zrobiony wczoraj, podobne naszyjniki  możemy spotkać dzisiaj na wszystkich możliwych Targach Biżuterii. Tych w Gdańsku i tych w Stambule. Technika wykonania i forma naszyjnika nie zmieniła się przez ponad 4000 lat. A przecież świat się rozwija, są nowe narzędzia i nowe technologie i całkiem możliwe, że wkrótce dojdzie do paradoksu: humanoidalne roboty będą nosić naszyjniki, właśnie te zaprojektowane tysiące lat temu.

 

Choker królowej Pu-Abi, element centralny, złoto i lapis lazuli, Museum of the University of Pennsylvania

Choker królowej Pu-Abi, element centralny, złoto i lapis lazuli, Museum of the University of Pennsylvania

 

Sumeryjska Manufaktura

Jeśli popatrzymy dokładniej na rozetę ze złotego płaskownika we wnętrzu złotego okręgu zobaczymy, że cała rozeta jest wykonana z jednego kawałka płaskownika. No, prawie cała, bo  jeden  płatek jest dodany, ten na godzinie czwartej. Początek płaskownika owija centralny kamień. To jest sprytne rozwiązanie, bo daje margines swobody w średnicy kamienia. Jeśli kamień jest mniejszy, to będzie owinięty np. 2 i pól raza. Jeśli większy to raz. Reszta płaskownika jest najpierw zgięta w harmonijkę w której odcinki mają tę samą długość. Potem się je rozgina i tak powstają płatki. Ilość płatków zależy od długości płaskownika, która się zmienia w zależności od średnicy kamienia. A jeśli brakuje to można jeden płatek dołożyć.
Może to zbyt zawile tłumaczę, ale chodzi o to, że rzemieślnik wiedział prze rozpoczęciem pracy jaki długi ma być płaskownik do wykonania rozety i jaka ma być długość boku harmonijki. A to wskazuje, że takich rozet robiono dużo, bo jeśli by miało być ich kilka to nikt by nie tracił czasu na eksperymentalne ustalanie długości płaskownika.Znaczy produkcja, nie pojedyńcza sztuka, a to wskazuje, że 4600 lat temu był popyt na takie naszyjniki.

 

 

Banner Content