1. Morganit – wszystko o tym kamieniu szlachetnym
  2. Rodowanie – wszystko o rodowaniu biżuterii
  3. Kamień szlachetny a kamień ozdobny – czym się różnią?
  4. Srebro palladowe – jak powstaje i co je wyróżnia?
  5. Platyna – sekrety drogocennego kruszcu
  6. Tytan – wszystko o tym metalu szlachetnym
  7. Rocznice ślubu – jak nazywamy poszczególne gody?
  8. Sploty łańcuszków – rodzaje, nazwy i charakterystyka
  9. Kamień z Tanzanii, czyli wszystko o tanzanicie
  10. Jak odróżnić złoto od tombaku?
  11. Jak rozplątać łańcuszek ze złota lub srebra?
  12. Szmaragd – zielony, niezwykły kamień szlachetny
  13. Szafir – wszystko, co chciałeś wiedzieć o tym kamieniu
  14. Opal – tęczowy i szczęśliwy kamień
  15. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o rubinie
  16. Największe diamenty na świecie
  17. Jubilerstwo na świecie – który kraj słynie z czego?
  18. Krótka historia złota – dlaczego tak kochamy ten kruszec?
  19. Jak dobrać rozmiar pierścionka bez wizyty u jubilera?
  20. Biżuteria – sprawdzony prezent na rocznicę ślubu
  21. Najsławniejsze obrączki ślubne świata
  22. Wszystko, co chciałeś wiedzieć o BURSZTYNIE
  23. 5 najsławniejszych pierścionków zaręczynowych świata
  24. Jak czyścić i pielęgnować złotą biżuterię?
  25. Jak czyścić i pielęgnować srebrną biżuterię?
  26. Pallad w biżuterii – czym się cechuje
  27. Czym różni się diament od brylantu?
  28. Jak powstaje biżuteria? – Odlew na wosk tracony
  29. Złoty pierścionek alegoryczny – opowieść zaklęta w złocie
  30. Pierścionek zaręczynowy z brylantem – diament a brylant
  31. Erazm Kamyn – renesansowy projektant biżuterii czy zwykły złotnik?
  32. Etyczne złoto jako symbol uczciwości
  33. Pierścionek zaręczynowy z diamentem
  34. Choker królowej Pu-Abi
  35. Pierścionek East-West
  36. Złota pszczoła
  37. Naszyjniki Królowej Pu-Abi
  38. Próby złota czyli tzw. cechy probiercze – wszystko o próbach złota.
  39. Bursztynowy niedźwiedź – amulet z epoki brązu
  40. Pierścionek zaręczynowy „Toi et Moi”
  41. Na którym palcu lub której ręce nosi się pierścionek zaręczynowy przed ślubem?
  42. Amulety św.Eligiusza
  43. Blog Biżuteria Lisiewski Georges Braque „Metamorfozy”
  44. Koraliki i paciorki z Neolitu
  45. Pierścionek z podkową
  46. Skarb z Eginy
  47. Pierścionek zaręczynowy
  48. Drogocenny akrostych – pierścionek regard
  49. Technika odlewu – metoda traconego wosku
  50. Złoto Afryki
  51. Złotnik czy jubiler?
  52. Amulet czy talizman?
  53. Bursztynowy statek
  54. Na dobry początek – Biżuteria

Technika odlewu jest jedną z najstarszych, o ile nie najstarszą techniką złotniczą. Złoto, jako jeden z niewielu metali występuje w postaci rodzimej, tzn. w postaci metalu a nie rudy, która wymaga większego nakładu pracy by uzyskać z niej czysty metal. Złoto w postaci rodzimej nie zawsze bywa czyste, najczęściej posiada niewielka domieszkę srebra, miedzi czy platyny, co jednak nie zmienia jego parametrów, a jeśli chodzi o złotnictwo to domieszki wpływają korzystnie na parametry mechaniczne stopu.

Złoty wisior odlany metodą na tracony wosk

Złoty wisior wykonany techniką odlewu na tracony wosk. Afryka, plemię Ebrie, Wybrzeże Kości Słoniowej.

Techniki odlewu – na czym polegają?

Technika odlewu pozornie może wydawać się łatwa, prosta i tania. Ale to tylko pozory, nawet przy obecnych rozwiązaniach technicznych lubi płatać figle. Jedną z technik dających wysoki poziom odtworzenia drobnych detali jest metoda traconego wosku. Polega na tym, że wykonuje się model, a właściwie prototyp przedmiotu, który chcemy odlać z wosku. Następnie zalewamy go odpowiednią substancją podobną do gipsu tworząc formę. Gdy forma stwardnieje usuwamy z niej wosk podgrzewając ją do odpowiedniej temperatury. Wosk wypływa, w a formie powstaje pustka o kształcie prototypu.

Złoty wisior, metoda traconego wosku

Złoty wisior, odlew na wosk tracony, Afryka, lud Baule, Wybrzeże Kości Słoniowej

Wystarczy ją jedynie wypełnić roztopionym metalem, poczekać aż wystygnie, pozbyć się formy i mamy gotowy, metalowy przedmiot, który poddajemy dalszej obróbce. Prawda, że proste?
Cała praca złotnika skupia się na wykonaniu precyzyjnego prototypu z wosku. A to wymaga talentu rzeźbiarskiego, precyzji i cierpliwości. Zwłaszcza cierpliwości, gdy odlew się nie udał i straconą bezpowrotnie pracę włożoną w wykonanie modelu trzeba powtórzyć.

Banner Content